Ako efektívne a legálne zefektívniť zadávanie zákaziek s nízkou hodnotou

mar 04, 2020
Zákazka s nízkou hodnotou, prieskum trhu, predpokladaná hodnota zákazky

Zákazky s nízkou hodnotou predstavujú najčastejší spôsob zákaziek na Slovensku. Preto ak existuje možnosť ako proces zákaziek s nízkou hodnotou legálne zefektívniť, žiaden verejný obstarávateľ by nemal váhať a mal by možnosť využiť tento nástroj. V článku sa dozviete ako na to, vrátane vzorového znenia časti výzvy na predkladanie ponúk.

Verejní obstarávatelia štatisticky najčastejšie zadávajú zákazky postupom podľa § 117 ZVO, t.j. zadávaním zákaziek s nízkou hodnotu. Ide spravidla o jednoduché pomerne finančne nenáročné zákazky. Preto práve pri týchto nízkych zákazkách uchádzačov najviac otravuje, keď musia dávať najprv tzv. indikatívnu ponuku na účely prípravy predpokladanej hodnoty zákazky  a následne opakovane musia predkladať tzv. ostrú cenu. Najmä zahraniční uchádzači sa ohradzujú a tvrdia, že už raz cenu predložili ( v prvom kole tzv. indikatívneho prieskumu trhu) a teda nevidia dôvod prečo by mali opakovane uvádzať svoju cenu. Je legálne možné zadávať zákazku s nízkou hodnotou jednokolovo?

Metodické usmernenie č. 10801-5000/2018 zo dňa 5.9.2018

Na otázku či je možné zadávať zákazku s nízkou hodnotou jednokolovo odpovedal Úrad pre verejné obstarávanie v Metodickom usmernení č. 10801-5000/2018 zo dňa 5.9.2018 kde uviedol nasledovné:

Na základe poskytnutia finančných prostriedkov (dotácie) zo strany ministerstva na plnenie Vami uvádzanej zákazky, sa občianske združenie stáva dotovanou osobou podľa § 8 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní, ktorá je povinná postupovať pri zadávaní zákazky podľa tohto zákona. Z Vami uvedenej hodnoty zákazky a percentuálneho podielu finančných prostriedkov poskytnutých zo strany ministerstva, možno vyvodiť, že pri zadávaní uvedenej zákazky ste povinní postupovať podľa § 117 zákona, t.j. uplatniť pravidlá zadávania zákazky s nízkou hodnotou.
Podľa § 5 ods. 4 zákona o verejnom obstarávaní je civilná zákazka s nízkou hodnotou  zákazka, ktorej predpokladaná hodnota je nižšia ako finančný limit uvedený v odseku 3 uvedeného ustanovenia v priebehu kalendárneho roka alebo počas platnosti zmluvy, ak sa zmluva uzatvára na dlhšie obdobie ako jeden kalendárny rok.
Verejný obstarávateľ postupuje pri zadávaní zákazky s nízkou hodnotou podľa § 117 zákona o verejnom obstarávaní. Verejnému obstarávateľovi sa ukladá povinnosť postupovať tak, aby vynaložené náklady na predmet zákazky boli primerané jeho kvalite a cene. Zákon o verejnom obstarávaní pri zadávaní zákaziek s nízkou hodnotou neupravuje žiadny formálny postup, ktorý by mal verejný obstarávateľ aplikovať pri zadávaní zákazky s nízkou hodnotou. Verejný obstarávateľ by mal však postupovať tak, aby zohľadnil najmä princíp hospodárnosti a efektívnosti vychádzajúc pritom predovšetkým z charakteru, rozsahu, dostupnosti a hodnoty predmetu zákazky s nízkou hodnotou
Podľa § 117 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní je verejný obstarávateľ povinný uverejniť v profile súhrnnú správu o zákazkách s nízkymi hodnotami s cenami vyššími ako 5 000,- € za obdobie kalendárneho štvrťroka do 30 dní po skončení kalendárneho štvrťroka, v ktorej pre každú takúto zákazku uvedie najmä hodnotu zákazky, predmet zákazky a identifikáciu dodávateľa.
Podľa odseku 3 predmetného ustanovenia sa pri zadávaní zákazky s nízkou hodnotou nevyžaduje písomná forma zmluvy okrem prípadov, v ktorých to vyžadujú osobitné predpisy. Zákon o verejnom obstarávaní taxatívne neupravuje a nedefinuje prieskum trhu, ktorý vykonáva verejný obstarávateľ pred začatím postupu zadávania zákazky, nestanovuje žiadne kritériá, ktoré sa majú uplatňovať pri prieskume trhu. Je plne v kompetencii verejného obstarávateľa stanoviť do akej miery, akým spôsobom bude vykonávať prieskum trhu.

Prieskum trhu sa dá vykonávať získavaním informácií pozorovaním alebo pýtaním sa, napríklad telefonicky alebo dotazníkmi, ako aj od „stola“ vyhľadávaním informácií na internete, z produktových katalógov, elektronických katalógov a pod. Do úvahy prichádza aj realizácia prieskumu trhu oslovením hospodárskych subjektov – použitím výzvy na predkladanie cenových ponúk.

Verejní obstarávatelia zvyknú používať výzvu na predkladanie cenových ponúk v rámci zadávania zákaziek s nízkou hodnotou. V takomto prípade býva táto cenová ponuka už priamo ponukou v súťaži a nie len prieskumom trhu slúžiacim na stanovenie predpokladanej hodnoty zákazky.

Príklady dobrej praxe

V súvislosti s vyššie uvedeným metodickým usmernením uvádzame, že predmetné metodické usmernenie nepredstavuje len teoretický pohľad Úradu pre verejné obstarávanie na možnosť zadávania zákazky. Najmä napr. Hlavné mesto Bratislava pomerne často odkazuje na predmetné metodické usmernenie a zadáva zákazky s nízkou hodnotou jednokolovo. Je tak teda možné konštatovať, že prax prebrala predmetný pohľadu UVO a ho aj aplikuje.

Nebojte sa ho teda aplikovať aj vy!

Pozor na interné predpisy

Napriek vyššie uvedenému odporúčaniu však upozorňujeme, že jednokolový princíp zadávania zákazky s nízkou hodnotou je možné aplikovať len v tom prípade, že interné smernice o verejnom obstarávaní takýto postup verejnému obstarávateľovi takýto postup nezakazujú.

V rámci efektívnosti postupov zadávania zákaziek s nízkou hodnotou je možné napr. v rámci smernice o verejnom obstarávaní stanoviť postup, kedy do určitej hodnoty je možné aplikovať režim jednokolového modelu zákaziek s nízkou hodnotu a napr nad hodnotu 20 000 EUR sa používa klasický postup indikatívnej cenovej ponuky a „ostrého“ prieskumu trhu.

Ako má teda vyzerať znenie výzvy na predkladanie ponúk ( s odkazom na znenie smernice kedy len do určitej výšky je možné aplikovať jednokolový postup zadania zákazky s nízkou hodnotou).

Predpokladaná hodnota zákazky pre potreby verejného obstarávateľa bude v zmysle metodického usmernenia Úradu pre verejné obstarávanie č. 10801-5000/2018 zo dňa 5.9.2018 určená za základe cenových ponúk predložených v plánovanom prieskume trhu. V prípade, že všetky cenové ponuky prevýšia limit určený pre zákazku s nízkou hodnotu (pozn. prípadne nižší limit interne stanovený verejným obstarávateľom), prieskum trhu bude slúžiť výhradne na určenie predpokladanej hodnoty zákazky a zmluva nebude uzatvorená.

JUDr. Juraj Tkáč

JUDr. Juraj Tkáč, verejné obstarávanie, tender, autor